2008. jún. 27.

Negró Aladár, hol vagy már?


Június 26. gyásznap kéne legyen a magyar emlékezetben.
67 évvel ezelőtt, ezen a napon került sor Kassa - a rövid ieőre
visszatért felvidéki város - bombázására, mely támadás hatására
az ország hadba lépett a Szovjetúnió ellen. Komoly mérlegelés után
sem könnyű eldönteni így utólag, hogy ki volt a provokátor.
Lehettek valóban orosz gépek, németek vagy akár románok is.

Itt most egy új elméletet vázolunk, had legyen még kacifántosabb
a sztori, de ehhez vissza kell menjünk az időben pár évet:
egészen pontosan kettőt. A szobránci incidensről van szó.





Történt, hogy 1939-ben a második bécsi döntés kapcsán Magyarország
és Szlovákia között területi vita alakult ki, amely hamar fegyveres
konflktussá nőtte ki magát. Ez volt a "kisháború" a két ország közt,
melynek során kisseb csetepatékra, és komoly légicsatára került sor.





Ennek a légicsatának a parancsnoka volt Negró Aladár főhadnagy,
alias "Ali" (aki a csata emlékére kapta a Szobránczy előnevet).
Bátran állíthatjuk, hogy hősünk "a kor Besenyei Pétere" volt,
kíváló, felkészült és bátor pilóta. 1939 március 9-én a magyar
vadászgépek a levegőben lelőttek kilenc, támadó szlovák gépet.
Ezt követte az iglói reptér bombázása, ahol 19, egyes források
szerint 12, sőt 24 gépet, és három hangárt semmisítettek meg
magyar bombázók, szintén az "Íjász" vadászszázad
fedezete mellett. Szlovák gépek így jószerivel
csak Nyitrán maradtak.

A megsemmisítő vereség bizony megalázó lehetett a
tót atyafiaknak, és nem valószínű, hogy egykönnyen
lenyelték, elfelejtették volna. A magyar pilóta
képzés központja ráadásul ez idő tájt Kassa volt. Az indíték tehát
megvan. A bombázók helyismerete, a rendőrség, a posta bombázása
szintén árulkodó. Talán a nyilvánvaló összefüggés, talán a máig tartó
bosszú vágy mondatja a veterán nyitrai szlovák pilótákkal,
talán mert igaz, de máig él a legenda köztük, miszerint
bizony ők jártak akkor délben Kassa felett.


História, 1991.,4. szám. 33. oldal




Felvidéki Ujság, 1942 június 26., péntek
(Ez is egy jó sztori).

Szobránczy-Negró Aladár hőstettét, melyért "Ali" szobrot érdemelne
méltatlanul feledte el az ország, a gyalázatos, a civil lakosságot
célzó megtorló terrortámadásért pedig a szlovák légierő
utólag is kérjen elnézést.

Up date: '08 07 08/Reakció


13 megjegyzés:

Ezredes K Őrnagy írta...

Hmmmmmm
Én eddig az eltévedt ruszki gépek történetében hittem, de ez hihetőbb.
Megmagyarázza az SB-2-eseket meg a állítólagos német gyártású bombákat is.

Tisztelet a hősöknek.

Ezredes K Őrnagy írta...

És jobb lett volna egy CR-42 kép a ME-109 helyett :)

Ezredes K Őrnagy írta...

Nem is, hülye vagyok. 39-ben még Cr-32-esen vitézkedett :)

http://www.akm.externet.hu/rendjel/adatok/mave.htm

gloire írta...

Keresek mindjárt Cr-32-es képett.
A felségjelzés miatt raktam be ezt
a fotót, (egyébként a kutyás képen
ott van a Cr egy kicsit. )

Névtelen írta...

Néhányan közülünk nem jártak iskolába!
1. Kassát 1941-ben bombázták, 1939-ben semmiféle magyar bosszúról nem lehetett szó! A M.Kir. "Horthy Miklós" Repülő Akadémia 1939-ben még nem létezett, tehát nem lehetett a repülőkiképzésünk központja!
2. A magyar vadászgépek nem semmisítettek meg az iglói repülőtéren egyetlen szlovák gépet sem, mert éppen akkor harcban álltak a szlovák vadász-és felderítő gépekkel. A mombázást a Junkers Ju 86-ok hajtották végte, mintegy tít szlovák gépet rongáltak meg súlyosan. A bombázók szerepéről ld. Az iglói bombázás c. cikkemet az Aero históri c. kiadványban. A magyar Ju 86-ok történetét az Aero Magazin közölte néhány évvel ezelőtt.
3. Aki az akkori repülőkön csak "röhögni" tud, gondoljon bele abba, hogy azok a srácok annak tudatában is repültek és harcoltak, hogy tudták, a gépeik nem tartoznak az első vonalba. Így repültek pl.a zuhanóbombázóink az elavult Junkers Ju 87 gépeikket két hónap alatt 1500(!!!) bevetést. Elveszett a fél század, de még a 80-as években is emlegették őket a németek!

gloire írta...

Magyar bosszú? Talán én fogalmaztam félreérthetően, mindenesetre ön az első
aki tényleg félre érti. Kassát szlovák pilóták (!)
bombázták a bejegyzésem állítása szerint.

1. Amint írom "67 évvel ezelőtt..." ezt könnyű
kiszámolni: 1941.

2. Persze. A bombázók bombáznak.
Őket meg vadászok biztosítják. Én úgy
tudtam ezt is az "Íjász" repülőszázad végezte.
Talán ezért keveredtek harcba. )

3. Ez, gondolom nem nekem szól. Én nem
röhögök rajtuk, hanem egy vitaindítónak
szánt bejegyzésben megemlékeztem róluk.

üdv.: g

Névtelen írta...

Kár, hogy a történelem órákon nem veszik ilyen részletesen és pontosan a második világháborút.
Le merem fogadni, hogy minden gimis srác odáig lenne a töri órákért.:)

Per Spegulo írta...

A blogomon éppen a "Bors" cimű kriptokommunista (vagy tán egészen az) tv-sorozatot elemzem és szidom.
Elérkeztem az "ujjé a ligetben" című részhez, ahol szükségem volt a kassai bombázásról szóló elméletekre. Így jutottam az oldaladra. Az írásodat - az általad állított tények érintetlenül hagyásával - beillesztettem az írásomba és Negro Aladárt és a képeit is beillesztettem. Ja, és a blogodat megjelöltem, mint forrást. remélem nem baj. Köszönöm az érdekes tájékoztatást!

Más kommentre reagálva, én nem hiszem, hogy bárki épeszű ember ezeket a fiúkat lenézné. Azon kívül, hogy a hadseregben is külön kasztot alkottak, minden elismerésünk lehet csak az övék, hiszen tényleg - mai szemmel - olyan, mint ha széldeszkán akarták volna felfedezni a XV. században Amerikát. És megtették, és repültek és hősök voltak. Minden repülős hősi halottnak, minden hősi halott magyar pilótának és hajózó személyzetnek Kék Eget és örök világosságot kívánok!

Per Spegulo írta...

Ui: csak a vicc kedvéért szlovákul és csehül is beírtam a "kérjenek bocsánatot" felkiáltásodat.
Na, nem én fordítottam le, mert a tóttal csehül állok, hanem a
http://www.webforditas.hu/index.php
oldalt használtam. Nem tudom hogy elegendő kecskeméti fütyülős barack nélkül megértik-e, de a lényeg a gesztus. Nem?
Éljen a szlovák-magyar megbékélés! Én már megbékéltem, most ők jönnének.

Névtelen írta...

Sziasztok,

nem tudom,h hallottatok e mar, de a szlovakok ezt a bombazast(Igló) "borzalmas magyar meszarlaskent" allitjak be, söt "szlovak gyözelemröl" beszelnek...beteg allatok...szerintük szep fövarosunkat csak a bekekötes mentette meg a tot "bosszutol"...jo mi?

ami Iglót illeti:a megadott ellenséges gepek (megsemmisitett) szama -nagyon - erös tulzas, en 7 gépröl (3 Avia, 3Letov meg 1 felderitö) tudok.

Kassa bombázásához a totoknak semmi köze,..nehogy azt higgyétek,h nem kürtöltek meg volna szet....arrol nem is beszelve,h a legierejük meg a gyengek közt is a leggyengebb volt;)

üdv

gloire írta...

Több adat is kering, viszonylag hasonlóan szavahihető forrásokban,
nehéz eldönteni végül is mekkora
volt az a "mészárlás". )

"..nehogy azt higgyétek,h nem kürtöltek meg volna szet.."

Látod erre én is gondoltam már.
Ettől függetlenül én még így is életszerűnek tartom az elképzelésem.

Névtelen írta...

nyilván pontosan soha nem tudjuk meg, h mennyi gepet inteztünk el.

Olyan "vicces",...de mi egy katonai tamadast inteztünk Igló ellen, es a "draga" tot "testvereink";) "terrorbombazasrol" es "közép-európai Pearl Harborról" csaholnak..jajna,ember legyen a talpán,aki ezeket kiismeri. En elolvastam több szlovak írást is (szlovakiai magyarkent muszaj volt megtanulni a nyelvet) a témáról,..."érdekes" infókkal.

a kassai törtenesek naon homályosak...vegülis barki lehetett.Annyi tuti, h harom "gyors" ketmotoros bombazo volt a ludas...en nem tudom,volt a szlovakoknak/cseheknek ilyesmi gepe? Ök a Letov S328at használták bombázóként, de az reménytelenül ócska gép volt.

üdv

Kovászosuborka írta...

Hát Drága Barátom!
Nem gondoltam volna hogy olvasok még Negró századosról.
Édesapám mondta sokszor hogy Negró százados kiváló repülő volt, nagyon bátor, csak úgy bukfencezett a gépével.
Mesélte Apám hogy Sajószöged és a mostani Tiszaújváros között volt a "röptér" ahol lehett látni a mutatványokat.
De jó volt olvasni Istenem!